
28 березня 2018 року в Коледжі промислової автоматики та інформаційних технологій ОНАХТ відбувся правоосвітній захід «Споживач, знай та захищай свої права».
Метою заходу було підвищення правової свідомості студентів коледжу та інформування їх щодо механізму захисту прав споживачів у повсякденному житті у правовий спосіб.
З вступним словом до всіх учасників і присутніх звернулася Новосьолова Альона Анатоліївна, викладач правознавства КПАІТ ОНАХТ. Вона розповіла, що Всесвітній день захисту прав споживачів офіційно набув статусу свята в березні 1983 року. Ця традиція бере свій початок з виступу у 1961 році президента США Д. Кеннеді. Президент зазначив, що споживачі — це особлива економічна група, інтереси якої торкаються всіх сфер життя. Дж. Кеннеді назвав декілька правових аспектів, які в майбутньому стали основою відповідного закону: право на безпечність, право на отримання інформації, право вибору, право на надання можливості бути почутим.
Згодом, цей список було поширено, і в нього увійшли: право на відшкодування збитків, право мати безпечне навколишнє середовище, право на освіту, право задовольняти базові потреби.
12 травня 1991року в Україні був прийнятий закон «Про захист прав споживачів». Цим Законом були врегульовані взаємовідносини між споживачами товарів та послуг, їх виробниками, продавцями, виконавцями.
Захід проводився у форматі круглого столу. Студенти-першокурсники розповіли про випадки, до яких вони неодноразово потрапляли у повсякденному житті: в супермаркеті, транспорті, в кінотеатрі, перукарні та інших.
Чи обов’язково залишати свій рюкзак чи сумку у комірчині супермаркету?
Чи треба платити за ненавмисно розбитий чи пошкоджений товар?
Чи можна фотографувати в супермаркеті?
Чи можна по дорозі до каси споживати товар?
Чи можна продавати неповнолітнім енергетичні напої?
Як оплатити товар, якщо його вартість на касі і на ціннику різняться?
Як повернути товар неналежної якості?
Що робити, коли водій маршрутки обурюється якщо пасажир розраховується за проїзд крупною купюрою?
Кожну ситуацію обговорювали спочатку студенти: бажаючих поділитися своїми думками и порадити, що робити в таких ситуаціях було багато. Але викладач Новосьолова А.А. коментувала кожний випадок, спираючись на положення ЗУ «Про захист прав споживачів», а допомагала їй старший викладач кафедри соціології, філософії та права ОНАХТ к.ю.н. Орлова Вікторія Олександрівна, яка була присутня на цьому заході.
Круглий стіл проходив дуже активно, студенти наперебій розказували про випадки порушення їх власних прав як споживачів. Час промайнув дуже швидко.
Орлова Вікторія Олександрівна підсумувала зустріч за «круглим столом» словами відомої приказки «Покупець завжди правий!» Споживачами ми є кожного разу, коли користуємось якимось послугами. Це може бути відвідування поліклініки або перебування в дитячому садочку чи школі, придбання туристичної путівки чи оплата комунальних послуг, відвідування чиновника або купівля нерухомості і т.і. І кожного разу ЗУ «Про захист прав споживача» має нас захистити.
Захід вже завершився, а окремі студенти ще продовжували розповідати ситуації та ставити питання.
Студенти звернулися до організаторів круглого столу, заступника директора з виховної роботи КПАІТ ОНАХТ Шаповалової Г.В. та викладача Новосьолової А.А., зі словами подяки за можливість отримати правову консультацію.